”We help you make it”

Olen omin silmin todistanut tilannetta, jossa 60-kiloinen koira tuhosi koko postilaatikon (sisältöineen). Olen siis oppinut, että laskunvälityksessä kaikki on mahdollista: myös se, että lasku ei ole tullut perille. Tärkeintä on kuunnella, ja selvittää, miksi lasku on jäänyt maksamatta.

Perintäyhtiötä käyttäessään yritys on halunnut varmistaa kassavirran ilman viiveitä, eli käyttöpääomansa optimoinnin. Myyjän kannalta on iso ero sillä, tuleeko raha kassaan eräpäivänä vai vasta muistutusten jälkeen. Jotain on siis jo mennyt pieleen, jos saatava on mennyt perintään.

Perintään päätynyt lasku on ostajalle tavallaan kallista lisämaksuaikaa. Ostajan kannalta emme kuitenkaan voi tietää, millaisen kriisin tai solmun parissa hän juuri nyt painii. Haastavassa tilanteessa ei ensimmäiseksi tule mieleen käydä läpi laskupinoa ja soitella yrityksiin mahdollisuudesta siirtää eräpäivää. Kun ammattimainen perintäyhtiö soittaa, kuuntelee asiakkaan kokonaistilanteen ja ehdottaa ratkaisua esimerkiksi maksusuunnitelman muodossa, puhutaan onnistuneesta asiakaskokemuksesta niin myyjän, asiakkaan kuin perintäyhtiönkin kannalta.

Yllättävän paljon on myös tapauksia, jossa alkuperäinen lasku tai huomautuskaan ei ole saavuttanut asiakasta. Osoite on voinut olla väärin tai laskun matka hyväksyjän pöydälle on ollut pidempi kuin laskun maksuehto. Tai koiran ruokahalu on ollut posketon.

Ideaalitilanne on, että perintää ei tarvita

Käytännössä teemme yhä enemmän asiakaspalvelutyötä puhelimessa. Tätä tärkeämpää palvelua ei olekaan. Soitamme, ja kysymme, onko lasku löytänyt perille. Kerromme, mitä tarkoittaa, että lasku on mennyt perintään. Edelleen vastaan tulee harhaluuloja siitä, että luottotiedot menetetään heti, jos lasku on jäänyt maksamatta. Tarkistamme, onko myyntitilanne mennyt taiteen sääntöjen mukaan, tai onko saatavan perusteet kunnossa. Myyjä ei ole meedio, joka osaisi arvata laskun maksamatta jättämisen olevan reklamaatio. Asiat selviävät kysymällä ja keskustelemalla. Tästä hyötyvät kaikki.

Asiakaspalvelumme lähtee ratkaisukeskeisyydestä ja yhteiskuntavastuusta. Meidän vastuullamme on nähdä asiakkaan tilanteen kokonaiskuva, keskustella ja konsultoida inhimillisellä otteella. On velvollisuutemme auttaa. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, etteikö asioita pitäisi hoitaa jämäkästi.

Vaikka Kredinor on Suomessa nuori yritys, taustalla on iso ja tunnettu emoyhtiö. Nuori y-tunnus ei tarkoita sitä, että osaaminen olisi nuorta: yrityksessä työskentelee pitkän linjan ammattilaisia, joilla on monien vuosien kokemus alalta. We help you make it.

We help you make it on viimeinen osa kolmiosaisesta blogisarjastamme perinnän roolista osana nykypäivän yritysten talouden hallintaa. Jos aiemmat osat jäivät lukematta, edellisen kirjoituksen Perintäkumppanin valinta on kuin avioliitto löydät tästä. Ensimmäinen osan Ei pelkkää perintää, vaan asiakaspalvelua pariin pääset tästä. Kiitos seurastasi!

Kirjoittaja Kimmo Lukkarila toimii Kredinorilla Key Account Managerina. Perinnän ja luotonhallinnan parissa hän on työskennellyt vuodesta 2011. Media-alaan liittyvät lakiuudistukset ovat pitäneet miehen kiireisenä, sillä – rakkaudesta mediaan – hän on erikoistunut nimenomaan tämän alan yritysten luotonhallintaan.

Kun kaipaat yrityksellesi (myös muilla kuin mediatoimialoilla!) arvokasta ajatustenvaihtoa siitä, miten luotonhallintaa kokonaisuutena voisi kehittää, ota yhteyttä!