Usein kysyttyä

Saitko meiltä kirjeen?
Tältä sivulta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löytänyt etsimääsi, asiakaspalvelumme auttaa mielellään.  

young woman relaxing on a sofa
KysymyksiäVastaukset
Sain perintäkirjeen. Mitä pitää tehdä? Pyydämme sinua toimimaan kirjeessä annettujen ohjeiden mukaisesti. Mikäli sinulla on kysyttävää saatavasta, pyydämme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme ennen kirjeessä ilmoitettua eräpäivää. Näin voit välttyä mahdollisilta jatkotoimenpiteiltä/lisäkuluilta.
Tarvitsen lisää maksuaikaa. Miten toimin?Pyrimme aina löytämään ratkaisun maksuvaikeuksiin. Mikäli et pysty maksamaan saatavaa eräpäivään mennessä, otathan pikimmiten yhteyttä asiakaspalveluumme. Pyrimme auttamaan sinua suoriutumaan laskuista, mutta se edellyttää yhteydenottoasi.
Olen jo maksanut laskun, mutta sain silti perintäkirjeen. Jos maksat laskun eräpäivän jälkeen, mutta perintätoimet on kuitenkin ehditty aloittaa, perintälain mukaisesti kulut ovat aiheelliset. Jos olet maksanut laskun ajallaan ja kokonaisuudessaan, pyydämme sinua tarkistamaan maksutietojen oikeellisuuden ja tarvittaessa olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta voimme vahvistaa suorituksen kirjautumisen.
Miksi olen saanut maksuhäiriömerkinnän?Kuluttaja voi saada tavallisesti maksuhäiriömerkinnän aikaisintaan vasta asian edettyä oikeudelliseen perintään, mikäli muuta ei ole ilmoitettu. Maksuhäiriömerkintä ilmoitetaan luottotietoihin, kun käräjäoikeus on antanut asiassa ratkaisun. Katso lisätietoja kohdasta “Tietoa perinnästä”.
Mielestäni lasku on virheellinen. Miten voin reklamoida?Jos sinulla on huomautettavaa saamastasi perintäkirjeestä, otathan viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme. Jos reklamaatiosi koskee alkuperäistä laskua, asia tulisi selvittää laskuttajan kanssa. Toki tästä on myös hyvä ilmoittaa asiakaspalveluumme, jotta voimme auttaa asian selvittämisessä ja tarvittaessa keskeyttää perintätoimet.

Verkkopalvelumme Oma Sivu

KysymyksiäVastaukset
Mitä asioita verkkopalvelussa voi hoitaa?Palvelussa voit esimerkiksi tarkistaa asian ajantasaisen saldon tai lähettää meille maksusuunnitelmaehdotuksen. Tiedot kirjautumiseen löydät lähettämästämme kirjeestä.
Mistä saan verkkopalvelun tunnukset?Tiedot kirjautumiseen löydät lähettämästämme kirjeestä. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos et löydä tunnuksiasi. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään. Tavoitat meidät puhelimitse 09 315 79800 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@kredinor.fi.
Olen hukannut verkkopalvelun tunnukset. Miten pääsen kirjautumaan palveluun?Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos et löydä tunnuksiasi. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään. Tavoitat meidät puhelimitse 09 315 79800 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@kredinor.fi.

Tietoa perinnästä

KysymyksiäVastaukset
Mikä on oikeudellinen perintä?Oikeudellinen perintä käsittää tavallisesti kaksi vaihetta: oikeudenkäynnin ja ulosoton. Oikeudelliseen perintään voidaan päätyä, kun velkoja vaatii velan perimistä sen vuoksi, että velkaa ei ole maksettu tai maksusta ei ole vapaaehtoisesti sovittu. Kun maksuvelvollisuudesta on saatu oikeuden päätös, perintää jatketaan ulosoton kautta. Ulosotossa velkasumma ulosmitataan suoraan palkasta tai omaisuudesta – kaikki maksaminen tapahtuu tässä vaiheessa ulosoton kautta. Oikeudellinen perintä on usein kallista, sillä sen kustannuksia nostavat oikeudenkäynti- ja ulosottokulut. Osa maksuista on luonteeltaan sellaisia, että niiden ulosmittaamiseen ei tarvita oikeuden päätöstä. Näitä ovat mm. tietyt julkiset maksut.
Olet saanut yhteydenoton käräjäoikeudesta.Mikäli saatavaa ei suoriteta kirjeistämme ja yhteydenotoistamme huolimatta tai jos sovittua maksusuunnitelmaa ei noudateta, asiasta saatetaan jättää perinnän edetessä haastehakemus käräjäoikeuteen. Maksuhäiriömerkintä ilmoitetaan luottotietoihin pääsääntöisesti vasta, kun käräjäoikeus on antanut asiassa tuomion. Haasteen tiedoksiannosta alkaa 14 vuorokauden vastineaika, jolloin saatava tulee viimeistään suorittaa kokonaisuudessaan. Maksuhäiriömerkinnän voi vielä estää maksamalla haasteella olevan saatavan vastineajan sisällä. Otathan asiakaspalveluumme yhteyttä, kun olet maksamassa haastevaiheessa olevaa saatavaa.
UlosottoKäräjäoikeuden ratkaisun antamisen jälkeen saatava siirtyy ulosottoon. Ulosottoviranomaisilla on mahdollisuudet ulosmitata tuloja tai omaisuuttasi velkojen suorittamiseksi. Mikäli saatava on jo siirtynyt ulosottoon, otathan suoraan yhteyttä kotipaikkasi ulosottovirastoon sopiaksesi saatavan maksamisesta.
Mitä tarkoittaa tratta?Tratta on yritysten perinnässä käytetty julkisuhkainen maksuvaatimus, joka kehottaa erääntyneen saatavan maksuun. Julkisuhka tarkoittaa, että tratan noudattamatta jättäminen voidaan julkaista. Mikäli trattaa ei makseta kokonaisuudessaan eräpäivään mennessä tai maksusta ole sovittu ennen tätä, tratta protestoidaan, josta aiheutuu maksuhäiriömerkintä yrityksen luottotietoihin. Tratta voi aiheuttaa myös maksuviivetiedon jo sen lähettämisestä.

Muissa kysymyksissä ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Autamme mielellämme.