URATARINA: Isoista yrityksistä startup-maailmaan – uratarinani perintäneuvottelijasta Service Manageriksi

Aloitin Kredinor-urani vuonna 2019, ja nykyään toimin Service Managerina. Mutta mitä Service Manager oikein tekee ja miten kuntosali siihen liittyy? Se selviää, kun luet koko tarinan.

Moi! Olen Lilli, ja toimin Kredinorilla Service Managerina. Minun uratarinani Kredinorilla juontaa juurensa vuoteen 2019, jolloin hyppäsin vasta perustetun perintäalan yrityksen kelkkaan. Alalla olin toiminut jo useita vuosia aiemminkin, mutta isoissa yrityksissä toimimisen jälkeen halusin laajempaa ja monipuolisempaa tehtävänkuvaa, jota uskoin startupin pystyvän tarjoamaan. Ja oikeassa olin.

Aloitin perintäneuvottelijan nimikkeellä silloisella Debtialla vuonna 2019. Uran alku oli huikean mielenkiintoinen: juuri aloittaneessa yrityksessä kaikki tekivät startup-tyyliin kaikkea, ja minusta se oli ihanaa! Kuluneen viiden vuoden aikana kasvu on ollut päätähuimaavaa: meitä on nyt Suomessa yli 40 henkilöä, ja olemme osa isoa norjalaisomisteista konsernia.

Vuonna 2022 siirryin tekemään täysipäiväisesti Service Managerin tehtäviä. Se oli luonteva jatkumo perintäneuvottelijan työlle, sillä olin tehnyt jo pitkään tiivistä yhteistyötä meille luotonhallinnan tehtävät ulkoistaneiden toimeksiantajiemme kanssa.

Service manager on tärkeä linkki toimeksiantajan ja sisäisten sidosryhmien välillä

Service managerina olen osa yhdeksänhenkistä IT-tiimiä. Lisäkseni tiimissä toimii analyytikkoja, järjestelmäasiantuntijoita ja IT-konsultteja. Kuulun myös Norjassa ja Ruotsissa toimivaan Service Management -tiimiin sekä konsernin Commercial-tiimiin. Tiimin työkielenä on englanti.

Service Managerina työskentelen kaikkien sidosryhmien keskellä. Ratkaisen sisäisiä ongelmia toimeksiantajan suuntaan. Olen tärkeä linkki toimeksiantajan ja IT:n, tuotannon ja muiden sisäisten sidosryhmien välillä. Roolin tärkeys korostuu etenkin alun ”onboardausvaiheessa” toimeksiantajan, järjestelmätoimittajien ja toimeksiantajien sidosryhmien kanssa.

Oma tehtävänkuvani on pitää langat käsissäni eri sidosryhmien välillä ja säilyttää kokonaiskuva, mitä pitää tehdä.

Vaihtelevia tilanteita, etäpäiviä ja yhteenkuuluvuutta

Pidän työssäni muuttuvista tilanteista. Työtehtävät ovat vaihtelevia ja projektit aina erilaisia! Päivien sisällöstä toki iso osa kuluu palavereissa, mutta etäpäivät helpottavat kokousrumban hallintaa. Toimistolle tulen ihmisten vuoksi.Yhteenkuuluvuuden tunne toimistollamme Turussa on hyvä ja vahva.

Kredinorin vahvuutta ei tarvitse kauan miettiä: ehdottomasti ihmiset ja yhteen pelaaminen, yhteenkuuluvuus ja me-henki. Sen ylläpitäminen tapahtuu toimistolla. Haluan tuntea kollegat konttorilla, ja että he tuntevat minut. Silloin on helppo lähestyä toista ja saada asiat rullaamaan.

Työpäivät ovat ratkaisujen löytämistä. Kinkkiseen tilanteeseen löydetystä ratkaisusta tulee tosi hyvä fiilis, ja myös ne suurimmat onnistumisen tunteet. Yhteisistä onnistumisista ja toimeksiantajan positiivisesta palatteesta on ihanaa jakaa hyvää koko työryhmälle. Työn merkityksellisyys minulle syntyy myös toimeksiantajiemme auttamisesta. Vähennämme heidän työtaakkaansa.

Arvot näkyvät työpaikalla: palaute kertoo, miten asiakas oikeasti kohdataan

Jo alusta asti arvot ovat näkyneet meidän tekemisessämme, ja näkyvät edelleen. Emme ole jumiutuneet paikoillemme, vaan etsimme koko ajan, miten voisimme tehdä paremmin. Hiomme prosesseja, ja meillä uskalletaan myös tehdä päätöksiä.

Asiakaspalvelumme on asiantuntevaa ja ammattimaista, ja suhtautuu asiakkaisiin yksilöllisesti. Alaa pidetään kylmänä ja kovana, mutta meillä asiakkaiden palaute kertoo erilaisesta kokemuksesta. Rohkeus, sitoutuneisuus, uteliaisuus ja myötätunto ohjaavat toimintaamme.

Jokaisella on vastuu hyvän työyhteisön luomisessa

Jos harkitset uraa Kredinorilla, kannustan ehdottomasti tarttumaan puhelimeen! Jos olet avoin ja rohkea, asioihin tarttuva ja ratkaisukeskeinen henkilö, sovit hyvin kasvavaan joukkoomme. Service Managerin roolissa on hyvä sietää painetta, keskeneräisyyttä ja epävarmuuttakin. Joustavuus on plussaa.

Meillä Kredinorilla työyhteisö ja työyhteisön ihmiset ovat hyvin tärkeitä. Jokaisella on vastuu hyvän työyhteisön luomisessa ja ilmapiirin ylläpitämisessä.

Itse voin todeta, että olen edelleen se sama Lilli, joka tuli tänne viisi vuotta sitten. Olen vain oppinut ja kehittynyt enemmän tässä ajassa. Olen onnekas, kun olen saanut kasvaa yrityksen mukana!

Lilli on liki paljasjalkainen turkulainen, ja asunut Turussa jo yli 20 vuotta.

Rintamamiestalon remontointi ja elämä isompien lasten harrastusten hyörinässä rytmittää arkea.

Lilli on toiminut alalla vuodesta 2012, ja Kredinorilla vuodesta 2019.

Service Managerina toimiva Lilli nollaa vaativan työn salitreenien parissa.

Haluatko tietää lisää työskentelystä Kredinorilla? Tutustu urasivuihimme!